Animator on Tour – Best of Animator 2025 – pokaz specjalny
Opis wydarzenia:
Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator w Poznaniu to największy festiwal filmu animowanego w Polsce.
Pierwsza edycja odbyła się w 2008 roku i stanowiła kulminację obchodów 60-lecia Polskiej Animacji. Podczas każdej edycji Festiwalu prezentowanych jest około 300 filmów z całego świata, w tym retrospektywy, przeglądy, premiery czy klasyki animacji. W programie znajdują się także sekcje związane z grami oraz wirtualną rzeczywistością. Tegoroczna, 19. Edycja Festiwalu odbywała się w dniach 4-12 lipca w Poznaniu.
Seans sześciu nagrodzonych filmów krótkometrażowych na 19. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu.
1. “Czy Ty mnie słyszysz?” (15’), reż. Anastazja Naumenko, Polska 2024
Lekcje Zoomowe Nastii, podczas których uczy swoją mamę obsługi laptopa, są zakłócone przez niestabilne połącznie internetowe – oraz powracające rodzinne traumy.
2. „Rozdarcia”, (8’48’’), reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2025
Film o niemożności podjęcia decyzji. Świat wypełniony możliwościami i zagubiona bohaterka, która może wcale nie chce wybrać.
3. „Basen albo śmierć złotej rybki” (13’48’’), reż. Daria Kopiec, Polska 2025
To opowieść o władczej relacji między matką a córką. Główna bohaterka, poprzez tłumiony gniew i bunt wobec matki, przemienia się w tytułową złotą rybkę. Niewypowiedziane słowa, gesty i stłumione emocje z dzieciństwa przejawiają się w surowym traktowaniu zarówno siebie, jak i innych. Film jest osadzony w strukturze kompozycyjnej, w której główna bohaterka w końcu pozwala sobie poczuć żal, tym samym wchodząc w proces samoakceptacji i wybaczenia.
4. „Shadows” (12’), reż. Rand Beiruty, Jordania 2024
W zatłoczonym lotnisku Ahlam, 14-letnia matka, ucieka z Bagdadu – jedynego miejsca, które w swoim życiu znała. Walcząc z czyhającymi cieniami, wspomina swoją podróż ku odzyskaniu swojego życia.
5. “Ordinary Life” (9’48’’), reż. Yoriko Mizushiri, Francja, Japonia 2025
Zwyczajne życie powtarza się każdego dnia. Ciąg chwil, które przeżywamy raz za razem, nigdy nie jest taki sam, wszystko się zmienia i chwieje. Gdy czegoś dotykamy, nasza świadomość może przenieść się w miejsce, które nie istnieje ani w przeszłości, ani w przyszłości. W niepewnym i niestabilnym świecie tylko uczucie ciała dotykającego czegoś, co istnieje wyłącznie w teraźniejszości, może zostać rozpoznane jako „teraz”. Ta chwila jest piękna.
6. „Autokar” (17’27’’), reż. Sylwia Szkiłądź, Belgia, Francja 2025
W latach 90. 8-letnia Agata opuszcza Polskę i wyjeżdża do Belgii. Jej perspektywa przekształca rzeczywistość migracyjną w doświadczenie inicjacyjne.
Pierwsza edycja odbyła się w 2008 roku i stanowiła kulminację obchodów 60-lecia Polskiej Animacji. Podczas każdej edycji Festiwalu prezentowanych jest około 300 filmów z całego świata, w tym retrospektywy, przeglądy, premiery czy klasyki animacji. W programie znajdują się także sekcje związane z grami oraz wirtualną rzeczywistością. Tegoroczna, 19. Edycja Festiwalu odbywała się w dniach 4-12 lipca w Poznaniu.
Seans sześciu nagrodzonych filmów krótkometrażowych na 19. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu.
1. “Czy Ty mnie słyszysz?” (15’), reż. Anastazja Naumenko, Polska 2024
Lekcje Zoomowe Nastii, podczas których uczy swoją mamę obsługi laptopa, są zakłócone przez niestabilne połącznie internetowe – oraz powracające rodzinne traumy.
2. „Rozdarcia”, (8’48’’), reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2025
Film o niemożności podjęcia decyzji. Świat wypełniony możliwościami i zagubiona bohaterka, która może wcale nie chce wybrać.
3. „Basen albo śmierć złotej rybki” (13’48’’), reż. Daria Kopiec, Polska 2025
To opowieść o władczej relacji między matką a córką. Główna bohaterka, poprzez tłumiony gniew i bunt wobec matki, przemienia się w tytułową złotą rybkę. Niewypowiedziane słowa, gesty i stłumione emocje z dzieciństwa przejawiają się w surowym traktowaniu zarówno siebie, jak i innych. Film jest osadzony w strukturze kompozycyjnej, w której główna bohaterka w końcu pozwala sobie poczuć żal, tym samym wchodząc w proces samoakceptacji i wybaczenia.
4. „Shadows” (12’), reż. Rand Beiruty, Jordania 2024
W zatłoczonym lotnisku Ahlam, 14-letnia matka, ucieka z Bagdadu – jedynego miejsca, które w swoim życiu znała. Walcząc z czyhającymi cieniami, wspomina swoją podróż ku odzyskaniu swojego życia.
5. “Ordinary Life” (9’48’’), reż. Yoriko Mizushiri, Francja, Japonia 2025
Zwyczajne życie powtarza się każdego dnia. Ciąg chwil, które przeżywamy raz za razem, nigdy nie jest taki sam, wszystko się zmienia i chwieje. Gdy czegoś dotykamy, nasza świadomość może przenieść się w miejsce, które nie istnieje ani w przeszłości, ani w przyszłości. W niepewnym i niestabilnym świecie tylko uczucie ciała dotykającego czegoś, co istnieje wyłącznie w teraźniejszości, może zostać rozpoznane jako „teraz”. Ta chwila jest piękna.
6. „Autokar” (17’27’’), reż. Sylwia Szkiłądź, Belgia, Francja 2025
W latach 90. 8-letnia Agata opuszcza Polskę i wyjeżdża do Belgii. Jej perspektywa przekształca rzeczywistość migracyjną w doświadczenie inicjacyjne.