'

Program

Repertuar

Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium

Gaucho Gaucho - pokaz przedpremierowy
Z dala od zgiełku współczesnego świata, w sercu prowincji Salta, pośród malowniczych górskich krajobrazów, żyje niewielka społeczność argentyńskich kowboi – gauchos. Witajcie w świecie pełnym radości, ciepła, muzyki i wolności!

Nastoletnia Guada, wychowana w tej niezwykłej wspólnocie, ma jedno marzenie – zostać kobietą gauchą. Rozdarta między szkolną codziennością a swobodą życia wśród gauchos, z determinacją dąży do realizacji swojego celu. Wspiera ją w tym jej rodzina, a także inni członkowie społeczności: wszechstronnie utalentowany tancerz Santino, bystry pięciolatek Jony, zafascynowany kulturą gauchos, oraz leciwy Lelo, którego życie wypełniały wino, muzyka i niezliczone przygody.

Wszyscy żyją w zgodzie z własnym rytmem, pielęgnując tradycje, celebrując rytuały i czerpiąc radość z bliskości natury oraz bycia razem. Znaleźli swój prosty przepis na szczęście. Czy uda im się go zachować w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek?

„Historia PRL według Mrożka” – Z dużej sceny na duży ekran
Spektakl jest realizacją niezwykłego pomysłu dramaturgicznego. Scenarzysta i reżyser sztuki Jerzy Jarocki napisał jej tekst, wykorzystując fragmenty dramatów Sławomira Mrożka „Zabawa”, „Emigranci”, „Pieszo”, „Alfa”, „Portret”, jego szkic „Popiół? Diament?”, a także oryginalne pieśni z lat stalinowskich. Po premierze jeden z recenzentów zauważył dowcipnie, że tę sztukę „Jarocki napisał Mrożkowi”.

Sławomir Mrożek
Historia PRL według Mrożka

Opracowanie tekstu i reżyseria: Jerzy Jarocki

Scenografia: Jerzy Juk-Kowarski
Muzyka: Stanisław Radwan
Reżyseria światła: Wojciech Todorow
Realizacja telewizyjna: Dariusz Pawelec

Obsada: Mariusz Bonaszewski (Superiusz, Internowany I, Anatol), Krzysztof Dracz (Nauczyciel, Bartodziej, Komendant), Halina Rasiakówna (Pani, Nauczycielka), Henryk Niebudek (Ojciec), Marek Ryter (Syn, Konferansjer, Internowany II), Kinga Preis (Córka, Uczennica), Miłogost Reczek (Porucznik Zieliński, Internowany V), Ewa Skibińska (Anabella), Paweł Okoński (Drab, Zomowiec II), Bożena Baranowska (Baba), Stanisław Melski (Internowany III), Robert Gonera (Lechu), Andrzej Wilk (Internowany IV, Lambda), Wojciech Ziemiański (Internowany VI), Jan Blecki (Internowany VII), Igor Kujawski (Komendant obozu, Beta), Monika Bolly (Tłumaczka, Uczennica), Rafał Szałajko (Zomowiec II), Monika Szalaty (Uczennica), Ilona Ostrowska (Dziennikarka, Uczennica), Mariusz Drężek (Chłopiec N, Zomowiec X), Jakub Lasota (Chłopiec S., Zomowiec XI), Janusz German (Chłopiec B., Zomowiec XII) oraz Beata Bischof-Tomanek, Marzena Kulczyc, Blanka Mikłaszewska, Iwona Szeloch, Barbara Ugrewicz, Daniel Badura, Bartłomiej Misiuda, Wojciech Smarkala, J. Tomalak, J. Nagłowski, M. Gołębiowski, M. Kot, K. Blacharski, R. Rybacki i M. Iwanaszko

Prapremiera w Teatrze Polskim we Wrocławiu: 18 listopada 1998 roku

Premierowa emisja w TVP: 13 grudnia 1999 roku
Czas: 96 minut, nagranie TVP – Teatr Telewizji

„Z dużej sceny na duży ekran” to cykl powstały we współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Opowiedziana na dużym ekranie podróż przez najciekawsze przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu ostatnich dekad. Głośne realizacje Jerzego Grzegorzewskiego, Eugeniusza Korina, Pawła Miśkiewicza czy Jerzego Jarockiego. Każdorazowo projekcje będą poprzedzone krótkim wprowadzeniem, a po seansach będą odbywać się spotkania z twórcami poszczególnych spektakli.

„Przypadek Klary” – Z dużej sceny na duży ekran
„Przypadek Klary” opowiada historię bezrobotnej dziewczyny, która jest zbyt autentyczna, by potrafiła poddać się banalnym wzorcom życiowym. Na zmianę buntuje się albo wikła w iluzyjne emocje przypadkowych związków. Jest zarazem nieprzystosowana i doskonale odporna, choć to drugie do czasu. Działanie Klary jest spontaniczne, jest więc także nieprzewidywalne i na każdym kroku obnaża pustkę życia dookoła. W spektaklu Miśkiewicza Klara błądzi w sztucznej, telewizyjnej estetyce jak w traumatycznym labiryncie – to prawdziwy człowiek uwięziony w świecie nowoczesnej pop-kultury.

Dea Loher
PRZYPADEK KLARY
Przekład: Jacek St. Buras
Reżyseria: Paweł Miśkiewicz
Scenografia: Barbara Hanicka
Muzyka: GRAMMATIK (Leszek Kaźmierczak, Łukasz Dynowski, Marcin Józwa, Krzysztof Figurski

Obsada: Kinga Preis (Klara), Ewa Skibińska (Irena), Bożena Baranowska (Elżbieta), Mariusz Kiljan (Tomasz), Igor Kujawski (Gotfryd), Wojciech Ziemiański (Georg), Thong Nguyen-Van (Chińczyk), Marian Czerski (Nieznajomy), Czesława Dąbrowska (Nieznajoma)

Prapremiera polska w Teatrze Polskim we Wrocławiu 30 listopada 2001 roku.

Bezpośrednia transmisja z Teatru Polskiego we Wrocławiu dla TVP Kultura 24 kwietnia 2007 roku, czas 101 minut.

„Z dużej sceny na duży ekran” to cykl powstały we współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Opowiedziana na dużym ekranie podróż przez najciekawsze przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu ostatnich dekad. Głośne realizacje Jerzego Grzegorzewskiego, Eugeniusza Korina, Pawła Miśkiewicza czy Jerzego Jarockiego. Każdorazowo projekcje będą poprzedzone krótkim wprowadzeniem, a po seansach będą odbywać się spotkania z twórcami poszczególnych spektakli.

„Trans-Atlantyk” – z dużej sceny na duży ekran
Trans-Atlantyk Gombrowicza to fascynująca opowieść o Polsce i Polakach. Pokazuje, że wolność społeczeństw i narodów jest funkcją wolności pojedynczego człowieka, jego siły charakteru i niezależności. I taki jest sens wyzwolonej, młodzieńczej „Synczyzny” Gombrowicza, buntu samotnego ludzkiego „ja”, które w samym sobie znajduje ostateczną intencję moralną, w walce przeciwko fałszywym mitologiom.

Przeniesienie na ekran pamiętnego spektaklu teatralnego w reżyserii Eugeniusza Korina (premiera 2 kwietnia 1982 r) jest specjalną realizacją Ośrodka TVP we Wrocławiu, w której posłużono się odmiennymi środkami, wykorzystując jako miejsce akcji także przestrzeń pozasceniczną. Główną rolę gra Jerzy Schejbal.

Adaptacja i reżyseria: Eugeniusz Korin
Scenografia: Michał Jędrzejewski i Wojciech Jankowiak
Kostiumy: Danuta Schejbal-Klimowska
Muzyka: Zbigniew Karnecki
Plastyka ruchu: Zbigniew Papis
Realizacja telewizyjna: Cezary Łagiewski
Zdjęcia: Wojciech Rawecki

Obsada:
Jerzy Schejbal – Witold
Iga Mayr – Gonzalo
Igor Przegrodzki – Poseł
Piotr Kurowski – Major
Bogusław Danielewski – Baron
Ferdynand Matysik – Pyckal
Andrzej Wojaczek – Ciumkała
Tadeusz Szymków – Radca
Paweł Okoński – Ciecisz
Zygmunt Bielawski – Rachmistrz
Zdzisław Sośnierz – Maestro
Jerzy Racina – Garcyja
Marek Feliksiak – Horacjo
Jadwiga Skupnik – Właścicielka
oraz Janusz Andrzejewski, Łucja Burzyńska, Ludmiła Dąbrowska-Kuziemska, Jacek Deleżyński, Ewa Kamas, Eliasz Kuziemski, Grażyna Krukówna, Henryk Niebudek, Halina Piechowska, Wanda Sikora, Zbigniew Waleryś, Leszek Wronka, Aleksander Wysocki,
Janina Zakrzewska i Jadwiga Ziemiańska
Premiera w Teatrze Polskim 15 kwietnia 1982 roku
Premiera emisji w TVP 25 maja 1984 roku
Czas: 145 minut, Nagranie TVP – Teatr Telewizji

„Z dużej sceny na duży ekran” to cykl powstały we współpracy z Teatrem Polskim we Wrocławiu. Opowiedziana na dużym ekranie podróż przez najciekawsze przedstawienia Teatru Polskiego we Wrocławiu ostatnich dekad. Głośne realizacje Jerzego Grzegorzewskiego, Eugeniusza Korina, Pawła Miśkiewicza czy Jerzego Jarockiego. Każdorazowo projekcje będą poprzedzone krótkim wprowadzeniem, a po seansach będą odbywać się spotkania z twórcami poszczególnych spektakli.

Big Lebowski – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF + tematyczne party
Historia Jeffa Lebowskiego (Jeff Bridges), który pada ofiarą fatalnej pomyłki. Dwóch zbirów włamuje się do mieszkania zasiedziałego w latach 70-tych, zblazowanego, bezrobotnego Jeffa Lebowskiego, każącego się nazywać "Koleś" ("The Dude"), w głębokim przekonaniu, że napadają na Jeffa Lebowskiego (David Huddleston), milionera z Pasadeny. Ofiara pomyłki odwiedza bogatego imiennika w celu otrzymania rekompensaty za zniszczony (obsikany przez włamywaczy) dywan. "Koleś" oraz jego kumpel Walter (John Goodman) nie dostają perskiego dywanu, po który przyszli, za to wplątują się w coenowską czarną komedię pomyłek, wymuszeń, moralnego zdegenerowania, fałszerstw, seksu i narkotyków..

Bogini Partenope + spotkanie z filmoznawczynią Dianą Dąbrowską – DKF „ Centrum”
Film opowiada prawdziwą historię jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. W tej roli występuje Timothée Chalamet, który wykonuje również wszystkie piosenki artysty pojawiające się w filmie. Bob Dylan początkowo związuje się z sceną folkową, ale stopniowo uniezależnia się od jej wpływów, poszukując własnego oryginalnego stylu. Nie chcąc zostać zaszufladkowany, dokonuje kontrowersyjnego wyboru, który zrewolucjonizuje cały muzyczny świat.

Cudowne życie – pokaz przedpremierowy
Paryż, rok 1963. Najmłodszy z rodzeństwa, Roland, jest wyjątkowym chłopcem. Lekarze orzekli, że nigdy nie będzie chodził, ale jego uparta matka – Esther – nie przyjmuje tego do wiadomości. Dzięki niezachwianej nadziei i wyparciu złych myśli, podejmuje walkę przeciwko (wydawałoby się) nieubłaganemu losowi. Jej ogromna charyzma oraz miłość, jej siła przekonywania, jej chęć do zabawy oraz skłonność do medycyny alternatywnej stanowią świat, w którym Roland poznaje cudowne życie, jakie jego matka sobie dla niego wymarzyła.

Czas Apokalipsy (wersja reżyserska) – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
"Czas apokalipsy" to luźna adaptacja klasycznego opowiadania Josepha Conrada "Jądro ciemności", której akcja rozgrywa się w 1969 roku podczas wojny w Wietnamie. Film przedstawia podróż kapitana sił specjalnych (Willarda) przez brutalne strefy walk w Wietnamie. Celem jego tajnej misji jest eliminacja pułkownika Kurtza, który ustanowił bezwzględną dyktaturę. W miarę jak Willard podróżuje przez szaleństwo i absurdy amerykańskiego zaangażowania w wojnę, coraz bardziej pociąga go sama dżungla, jej pierwotna mistyka i ogromna moc...

Diva Futura
To historia wrażliwych i ambitnych kobiet z nieposkromnioną potrzebą wolności, które zatrudniają się w agencji porno. Ilona, znana jako Cicciolina, to misjonarka miłości i obrończyni wolności, Moana – ambitna idealistka, na każdym kroku mierząca się z pogardą, a Eva – romantyczka po przejściach.
Jest także Debora, która przychodzi do agencji, myśląc o chwilowej pracy asystentki, ale zostaje tam przez dziesięć lat, znajdując drugą rodzinę. Nad całością czuwa Riccardo, założyciel agencji, wizjoner, powiernik i przyjaciel.
Byli amoralni, nigdy niemoralni. Zobacz, jak pierwsze na świecie gwiazdy porno żyły według własnych zasad mierząc się z szufladkowaniem i niezrozumieniem społeczeństwa.
To film od kobiet dla kobiet.

Dziadku, wiejemy!

DZIADKU, WIEJEMY! + Spotkanie "Morze i smoki na Dolnym Śląsku" z twórcami efektów specjalnych z Wytwórni Filmów Fabularnych
Pewnego dnia dziadek Jeremi wywołuje w domu spokojnej starości taki zamęt, że grozi mu przeniesienie do szpitala psychiatrycznego. Marta, jego córka, zgadza się zabrać go do siebie, choć to dla niej trudne, bo Jeremi jest nieprzewidywalny i ma bujną wyobraźnię. Sytuację komplikuje Jagoda, córka Marty, która uwielbia dziadka i podziela jego szalone pomysły. Gdy Jeremi odmawia zamieszkania z rodziną, Jagoda postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Dziewczynka i dziadek wyruszają w pełną przygód podróż do legendarnego statku Światło Morza. W pogoń za nimi rusza szajka złoczyńców dowodzona przez bogacza Waldemara oraz przerażona mama Jagody. No i smok- rusza za nimi także smok.

Król lew – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
Historia Króla Lwa to jedna z najpiękniejszych opowieści w dziejach kina. Po 25 latach od premiery kultowej animacji Jon Favreau ponownie zabiera widzów na afrykańskie sawanny.

Simba jest młodym, prawowitym następcą tronu po swoim ojcu – królu Mufasie. Jednak nie wszyscy mieszkańcy królestwa cieszą się z jego narodzin. Następcą Mufasy był bowiem dotąd jego brat – Skaza, który nie zamierza tak łatwo oddać władzy. Knując spisek i posuwając się do zdrady, doprowadza do tragedii, w wyniku której to jemu przypada w udziale tron. Simba zostaje wygnany, ale pozostając wierny naukom swojego ojca, Mufasy, bierze sobie do serca swoje królewskie przeznaczenie. Z pomocą dwójki nowopoznanych przyjaciół zamierza odzyskać należne dziedzictwo. Wcześniej musi jednak odszukać swoją drogę ku dorosłości.

Las Vegas Parano – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
Rok 1971 to w Stanach Zjednoczonych jeden z najbardziej burzliwych politycznie okresów. Dziennikarz sportowy, Raoul (Johnny Depp), wyrusza wraz ze swoim byłym prawnikiem Gonzo (Benicio Del Toro) w podróż do samego serca Ameryki. Okazją jest zlecenie napisania artykułu o wyścigach samochodowych w Nevadzie. Amatorzy przygód zabierają ze sobą odpowiednią ilość alkoholu i środków halucynogennych i ruszają prosto do Las Vegas.

Lśnienie – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
Jack Torrance (Jack Nicholson) pracuje jako dozorca hotelu Panorama w górach stanu Kolorado. Pensjonat jest zamknięty na zimę, więc Jack z rodziną są jedynymi mieszkańcami budynku. Kiedy burze śnieżne blokują familię Torrance'ów w hotelu, Danny (Danny Lloyd), syn Jacka, który ma nadprzyrodzone, telepatyczne zdolności odkrywa, że pensjonat jest nawiedzony i duchy powoli doprowadzają jego ojca do obłędu. Kiedy Jack spotyka zjawę pana Grady'ego (Philip Stone), poprzedniego dozorcy hotelu, sytuacja staje się coraz groźniejsza.

Małe miłości – pokaz przedpremierowy
„Małe miłości” to esencja wakacyjnego kina – skąpany w słońcu film o miłości, życiowych wyborach i związkach na odległość, do których reżyserka przewrotnie zalicza także relacje dorosłych dzieci ze starzejącymi się rodzicami. Z lekkością, czułością i humorem opowiada o wielkich emocjach. Zeskrobuje urazy jak starą farbę ze ścian, a tęsknoty i fantazje puentuje tanecznymi, popowymi piosenkami.
Często słucha ich na telefonie Teresa (María Vázquez), 42-latka, która zmieniła wakacyjne plany, by zająć się matką. Naburmuszona Ani (Ozores) miała drobny wypadek i przez jakiś czas wymaga opieki. Całe lato pod jednym dachem to wyzwanie dla obu kobiet, które spierają się o każdy drobiazg. Ale słońce i czas nieuchronnie rozpuszczają konflikty, więc Teresa i Ani doświadczają też nieoczekiwanej bliskości. „Małe miłości” Celii Rico Clavellino dają drugą szansę pogrążonym w kryzysie relacjom, nie oceniają miłosnych pomyłek, dowartościowują samotność z wyboru, a przede wszystkim ze zrozumieniem portretują jeden z najbardziej burzliwych związków: matki i córki.
Uhonorowane na festiwalu w Maladze Specjalną Nagrodą Jury i nagrodą dla najlepszej aktorki drugoplanowej (Adriana Ozores), swoją wyjątkową atmosferę „Małe miłości” zawdzięczają fenomenalnemu aktorskiemu duetowi, subtelnemu humorowi i łagodności, z jaką podchodzą do wyborów bohaterek. Celebrujący małe przyjemności, szukający smaku życia w ulotnych chwilach, doceniający prostotę – film Clavellino to nowy, wyrazisty kobiecy głos w hiszpańskim kinie. I opowieść otulająca ciepłem jak letni, wakacyjny wieczór.

Mission: Impossible – The Final Reckoning
Nasze życie jest sumą naszych wyborów.
Tom Cruise powraca do jednej ze swoich popisowych ról, roli tajnego agenta Ethana Hunta, w filmie „Mission: Impossible The Final Reckoning”. Cruise od lat dostarcza widzom dokładnie tego, czego oczekują: humoru, akcji, wielu zaskoczeń oraz niesamowitych wyczynów kaskaderskich.
Dzięki siedmiu częściom w ciągu 29 lat serii Mission: Impossible, postać Ethana Hunta zasłużyła na swoje miejsce jako jedna z najbardziej charakterystycznych kreacji Cruise'a.

Młodość + quiz filmowy z nagrodami – DKF „ Centrum”
Pełen emocji i błyskotliwego humoru film twórcy nagrodzonego Oscarem “Wielkiego piękna”. Paolo Sorrentino wyreżyserował przepiękną wizualnie opowieść o gościach luksusowego hotelu u podnóża Alp. W rolach głównych Michael Cain, Harvey Keitel, Rachel Weisz i Jane Fonda.

Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery – pokaz specjalny
Premiera tego absurdalnego filmu nigdy nie miała miejsca. W Polsce. Dlatego robimy ją teraz, 50 lat po premierze światowej, bo w 1975 roku akurat graliśmy w kinach świetną „Ziemię obiecaną” Wajdy, a później już musieliśmy szybko lecieć do sklepu, by stanąć w kolejce po mięso. Nasi „przyjaciele” zza Buga też nie bardzo chcieli, żebyśmy pękali ze śmiechu. Nie było więc czasu i przestrzeni na polską premierę kinową pierwszego (czy tam drugiego – zależy, jak liczyć) filmu fabularnego Monty Pythona, grupy komików ze „zgniłego Zachodu”, którzy usiłowali przekonać cały świat, że konno można jeździć bez konia, a jedynie klekocząc skorupami kokosa
Anglia, rok 932. Król Artur przemierza wioski i miasta, by znaleźć dzielnych wojowników, którzy do niego dołączą i zostaną Rycerzami Okrągłego Stołu. Poszukiwania obfitują w niebywałe przygody, ale w końcu Arturowi udaje się namówić pięciu rycerzy, aby mu towarzyszyli. Król pragnie dotrzeć z nimi do zamku Camelot. Niespodziewanie przemawia do niego sam Bóg i zleca mu inną misję – odszukanie Świętego Graala. Podczas wyprawy kompania zmierzy się z licznymi niebezpieczeństwami, jak francuscy szydercy, rycerze, którzy mówią „Ni”, latające krowy czy Krwiożerczy Królik.

Niesamowite przygody skarpetek + Silent Disco w skarpetkach
Co się dzieje ze skarpetkami, które tajemniczo znikają z Twojej szuflady? Przekonaj się, oglądając pełną humoru animowaną adaptację bestsellerowej serii Justyny Bednarek, która podbiła serca miliona czytelników! Odkryj świat, w którym skarpetki zostają mysimi mamami, rozśmieszają sułtanów, podróżują w czasie, a nawet zostają... prezydentkami!

Obcy - 8.pasażer „Nostromo” – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
Kosmos. Odległy wszechświat. Grupa siedmiorga członków załogi przebywa w stanie hibernacji. Ich sen przerywa sygnał SOS nadawany z księżyca LV-426. Kapitan Dallas (Tom Skeritt), dowódca statku, zarządza zejście na niezbadany księżyc w ramach akcji ratunkowej. Jeden z członków załogi, niejaki Kane (John Hurt), zostaje zaatakowany przez nieznane stworzenie, które rzuca mu się na twarz i zaciska wokół szyi. Załoga zabiera Kane'a na pokład. Od tej chwili ich podróż przeradza się koszmar. Sygnał SOS nadawany z nieznanego księżyca okazuje się ostrzeżeniem, lecz już za późno... Załoga otrzymuje nowego, niechcianego pasażera, ósmego pasażera.

Od zmierzchu do świtu – 10/10 Klasyka filmowa w kinie DCF
Bracia-mordercy - Seth (Georg Clooney) i Richard Gecko (Quentin Tarantino) - po krwawej eskapadzie po Stanach uciekają policji do Meksyku. Po drodze napotykają się na byłego pastora (Harvey Keitel) wraz z dziećmi i biorą ich jako zakładników. Wspólnie udaje im się przekroczyć granicę. Zmierzają do nocnego klubu Titty Twister (czynnego "od zmierzchu do świtu"), by tam poczekać na przyjaciela Setha - Carlosa (Cheech Marin). Niestety klub okazuje się siedzibą wampirów, z którymi to zmierzyć musi się grupka bohaterów.

ONI (wersja reżyserska) – DKF „ Centrum”
„Oni” (wersja reżyserska) część I oraz część II to kompletne dzieło wybitnego włoskiego reżysera, Paolo Sorrentino („Wielkie piękno”, „Młody papież”). W pełnej wersji filmu, włoski filmowiec przybliża postacie Silvio, Sergio i Kiry, ale również tajemniczego Boga, człowieka potężniejszego od Berlusconiego.

Podniebna poczta Kiki
Poznaj historię 13-letniej czarownicy Kiki, która z kotem i miotłą wyrusza w świat, by odnaleźć swoje miejsce i talent. Kultowa animacja o dorastaniu i zdobywaniu niezależności!

Queer – DKF „ Centrum”
Daniel Craig w odurzającym, hipnotycznym filmie o poszukiwaniu raju na ziemi, miłosnym głodzie i erotycznej obsesji. „Queer”, najnowsze dzieło Luki Guadagnino („Tamte dni, tamte noce”, „Jestem miłością”, „Challengers”) przenosi widzów do świata nieposkromionych pragnień, szamańskich rytuałów i zmysłowej, dzikiej natury.

Stop Making Sense – DKF „Centrum”
„Stop Making Sense” to – według wszelkich źródeł – najlepszy film koncertowy wszech czasów. 40 lat temu David Byrne, lider legendarnego zespołu Talking Heads, połączył siły z Jonathanem Demme, znanym przede wszystkim z „Milczenia owiec” i „Filadelfii”, ale także jako twórca teledysków New Order czy Bruce’a Springsteena. Dzięki tej współpracy powstało dzieło ponadczasowe, które po dziś dzień porywa widzów, niezależnie od ich gustów muzycznych. Film został zrealizowany w grudniu 1983 roku, w szczytowym momencie kariery zespołu, podczas trasy promującej ich album „Speaking in Tongues”. Całość została nakręcona w hollywoodzkim teatrze Pantages, podczas trzech koncertowych nocy.

Surfer
Były surfer (Nicolas Cage) powraca na rajską plażę swojego dzieciństwa, by spędzić czas z nastoletnim synem. To ma być męski weekend pośród oceanicznych fal. Jednak grupa lokalsów roszczących sobie prawa do tutejszej plaży, zabrania przybyszom wstępu na „ich teren”. Rozdrażniony przez zaczepki aroganckich osiłków mężczyzna próbuje pokazać kto tu rządzi i zachować twarz w oczach syna. Wkrótce boleśnie przekona się jednak, w jak nierówną wdał się grę. Rozpalona piekielnym upałem plaża staje się koszmarną pułapką, z której wyrwać się może jedynie stawiając czoła lokalnej bandzie, przed którą drży nawet policja.

Szopy w natarciu
Szalona animacja o tanukach – japońskich jenotach z mitologiczną zdolnością zmiany kształtów – walczących o ocalenie swojego lasu przed miejską zabudową. Film, w którym zwierzęta przybierają rozmaite formy, by powstrzymać deweloperów, zdobył międzynarodowe uznanie m. in. jako japoński kandydat do Oscara.

Szpiedzy
"Szpiedzy" to thriller szpiegowski nagrodzonego Oscarem® Stevena Soderbergha. W rolach głównych zobaczymy gwiazdorską obsadę: Cate Blanchett oraz Michaela Fassbendera.

Fassbender gra agenta wywiadu George'a Woodhouse'a, kiedy na jego ukochaną żonę, Kathryn (Kate Blanchett) padają oskarżenia o zdradę. George musi wybrać, czy być lojalnym wobec małżonki czy kraju.

W obsadzie znaleźli się również: Regé-Jean Page, Marisa Abela, Naomie Harris, Tom Burke oraz Pierce Brosnan.

Agentka wywiadu Kathryn Woodhouse jest podejrzewana o zdradę kraju. Wkrótce jej mąż – również legendarny agent – staje przed ostatecznym wyborem: lojalność wobec małżeństwa czy ojczyzny.

Ty [Romantyka]
Musical „Ty [Romantyka]” w kinie to pierwszy historyczny oryginalny musical produkcji ukraińskiej, który daje możliwość zobaczenia na własne oczy żywych pisarzy minionego stulecia – prawdziwych ludzi z krwi i kości. Historia opowiada o Domu Słowa w Charkowie, gdzie władza radziecka zamordowała setki przedstawicieli ukraińskiej elity twórczej początku XX wieku.
„Ty [Romantyka]” zdmuchuje kurz czasu z nazwisk Chwylowego, Kurbasa, Sosury, Semenki… Po raz pierwszy na muzykę zostały przełożone historie zdrady poety Pawła Tyczyny, służby Wołodymyra Sosury w Trzeciej Szturmowej, rozstrzelania co drugiego ukraińskiego pisarza w Domu Słowa, samobójstwa Mykoły Chwylowego… Imiona, które ożywają na ekranie na waszych oczach – to doświadczenie nie do opisania słowami.
Reżyser „Ty [Romantyka]” Oleksandr Chomenko: „To nie jest spektakl o tragedii Straconego Pokolenia, bo ile można się smucić? To nie jest przedstawienie z kluczową ideą, że «trzeba kochać Ukrainę i wtedy wszystko będzie dobrze». Nie. To za mało. To okno w przeszłość, gdzie wchodzisz i rozpuszczasz się w charkowskim Domu Słowa, w tej epoce, w dialogach Soszury, Chwylowego. Oto czym jest romantyka – to możliwość podróżowania w czasie.”

Ukryty motyw
„Ukryty motyw”, nowy film twórcy pamiętnych „Winnych”, to wciągający, mroczny thriller, który trzyma w napięciu do ostatniej minuty. To gęsta od emocji opowieść o pragnieniu zemsty silniejszym niż sprawiedliwość, rewelacyjnie poprowadzona przez reżysera, Gustava Möllera. Główną bohaterkę – kobietę pod presją, w sercu męskiego świata – przejmująco gra Sidse Babett Knudsen, gwiazda duńskiego kina znana m.in. z „Club Zero” i seriali „Rząd” oraz „Westworld”.
Eva (Knudsen) pracuje jako strażniczka w zakładzie karnym. Jedyna kobieta wśród mężczyzn. Nikt nie zna jej prawdziwej historii. Nikt nie domyśla się, że pod mundurem i pozornym spokojem ukrywa plan zemsty, który w ciszy pielęgnuje od lat. Misterny, chłodny, precyzyjny. Plan, który stał się jej obsesją, sensem istnienia, jedynym światłem w miejscu, gdzie rządzą przemoc i milczenie. Kiedy na oddział o zaostrzonym rygorze trafia młody mężczyzna, który zamordował kolegę z celi, Eva podejmuje decyzję, która stawia na szali całe jej dotychczasowe życie.
Zrealizowany niemal w całości w surowych wnętrzach, w półmroku, w którym łatwo jest ukryć prawdziwe intencje, „Ukryty motyw” wciąga widza w fascynującą psychologiczną rozgrywkę. Stawia go przed moralnym dylematem i każe odpowiedzieć na pytanie: czy jesteśmy zakładnikami swojej przeszłości i więźniami swoich emocji?

Utrata równowagi
Debiutująca studentka aktorstwa trafia pod skrzydła charyzmatycznego reżysera, który pomaga jej odzyskać wiarę w siebie – choć jego metody budzą kontrowersje. Czy ta relacja pomoże jej spełnić marzenia o scenie, czy zaprowadzi ją na skraj emocjonalnego wyczerpania?
„Utrata równowagi” to pełnometrażowy debiut Korka Bojanowskiego, który zachwycił jury Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zdobywając aż cztery nagrody, w tym Złoty Klakier Radia Gdańsk i nagrodę Don Kichot DKF. Film przyniósł wyróżnienia dla reżysera oraz dla Nel Kaczmarek w roli głównej.
Produkcja zdobyła także Nagrodę im. Janusza “Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA oraz Nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za 2024 rok.

Wenecja. Awangarda bez granic - FKS
Canale Grande i inne, kultowe wręcz miejsca, mamy zapisane w pamięci, nawet jeśli nie widzieliśmy ich na żywo. Bogactwo muzeów, szaleństwo zabawy i barwne refleksy wody na płótnach Turnera, karnawał i splendor, niesamowite wille na wyspie Lido i prestiżowy Festiwal Filmowy, pejzaże Canaletta, dzieła takich artystów jak Bellini, Tycjan, Tintoretto, Veronese... Filmowa podróż przez pełną sprzeczności, kosmopolityczną Wenecję i jej historię.

Wiklinowy koszyk 2 – Najlepsze z najgorszych
Jeszcze więcej potworów, szaleństwa i absurdu, czyli druga część kultowego horroru

Frank Henenlotter, reżyser odpowiedzialny za takie perły klasy B jak „Frankenhooker” czy „Zniszczenie mózgu”, wraca do swojej najbardziej kultowej serii. Mija osiem lat od premiery pierwszego „Wiklinowego koszyka” – taniego, szorstkiego horroru z Nowego Jorku, który ku zaskoczeniu wszystkich (łącznie z samym twórcą) stał się filmem kultowym. „Wiklinowy koszyk 2” to kontynuacja, która zamiast iść w stronę realizmu, postanawia rzucić się na głęboką wodę absurdu – i popłynąć.

Tym razem historia Dune’a i jego zdeformowanego, morderczego brata Beliala przenosi się z brudnych ulic wielkiego miasta do znacznie bardziej surrealistycznego miejsca: rezydencji Ruth – kobiety, która prowadzi azyl dla „unikatowych jednostek biologicznych”. To eufemizm, bo jej podopieczni wyglądają, jakby zostali wyrzuceni z planu „The Muppet Show” za nieprzyzwoity wygląd. Wśród nich Belial po raz pierwszy spotyka kogoś podobnego do siebie. W końcu miłość potwora też ma swoje prawa.

Film zrealizowano w New Jersey za większy budżet (około 2,5 miliona dolarów), co pozwoliło Henenlotterowi spełnić marzenie: stworzyć galerię mutantów w pełnym praktycznym wydaniu. Wszystkie efekty specjalne wykonano ręcznie – lateks, pianka, animatronika – bez żadnych komputerowych sztuczek. Za projekty odpowiedzialni byli m.in. Kevin Haney i Gabe Bartalos, specjaliści od efektów znani z pracy przy „Friady the 13th Part VI” i „Leprechaun”.

Kevin Van Hentenryck ponownie wciela się Duane’a Bradleya. Choć jego kariera aktorska nie wybiegła poza serię „Wiklinowego koszyka”, sam aktor stał się twarzą kultu – zarówno dosłownie, jak i w sensie popkulturowym. Jego nerwowy uśmiech i spojrzenie wiecznego zakłopotania doskonale oddają ton tej historii: groteskowej, tragikomicznej i kompletnie nieprzywidywalnej.

„Wiklinowy koszyk 2” to horrorowa, czarna komedia z elementami baśni o potworach odrzuconych przez społeczeństwo. Duane, coraz bardziej psychicznie rozchwiany, zaczyna tracić kontakt z rzeczywistością. Jego brat zaś, choć nie mówi ani słowa (ale wydaje dźwięki), zyskuje niespodziewaną głębię – nie tylko jako potwór, ale jako istota z emocjami, frustracjami i, jak się okazuje, romantycznymi zapędami.

CZYM SĄ NAJLEPSZE Z NAJGORSZYCH? To pokazy różnorodnego kina klasy B – od starych, amerykańskich filmów sci-fi z kosmitami i latającymi spodkami wiszącymi na sznurkach, przez przebojowe kino akcji lat 80. z nieskazitelnymi bohaterami w ortalionowych dresach, po horrory z gumowymi potworami.

Niskie budżety, absurdalne dialogi, kiepskie aktorstwo, nielogiczna fabuła, a także zaangażowanie i pasja autorów to tylko niektóre cechy wspólne najgorszych produkcji w historii kinematografii światowej, które prezentowane są na przeglądzie. Filmy Najlepsze z Najgorszych rozbudzają wśród widza miłość do kina klasy B od 2015 roku. Dotychczas odbyło się kilkaset seansów i wydarzeń w ramach przeglądu. Pomysłodawczynią i programerką cyklu jest Monika Stolat, a organizatorem Nowa Aleksandria.

Wrócicie do siebie
Zapraszamy na party rozwodowe!
Ale, reżyserka, i Alex, aktor, spędzili ze sobą kilkanaście lat, po czym postanowili się rozstać. Ich decyzja jest obopólna i postrzegają ją jako najwłaściwszą. Choć mieszkają nadal razem, uczą się, jak być osobno, na nowo układając swoje dawne wspólne zwyczaje i rytuały. Podchwytują pomysł celebracji rozwodu – chcąc podzielić się swoją decyzją z rodziną i przyjaciółmi, zapraszają wszystkich na imprezę rozwodową analogiczną do wesela. Film jest lekki, naturalistyczny, opowiedziany z delikatnym dowcipem i trudnymi prawdami o relacjach równocześnie.

Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.

Skip to content